Invaldocent meester Willem
Ja, ik schreef er al over op mijn pagina “Wie is Willem van Zoelen Muziek?” dat ik sinds mei 2022 regelmatig als creatieve invaldocent voor de klas sta. Dus niet als “gewone” leraar basisonderwijs, want nee, dat is mijn vak niet.
In mijn lesdagen in het basisonderwijs geen taalles, rekenonderwijs en al helemaal geen cito toetsen! Schei uit zeg.
Als ik een dag onderwijzer mag zijn, gaan we aan de slag met muziek, gekke instrumenten, songteksten (ook gek) en een beetje techniek of ouderwetse handvaardigheid maar dan wel met serieuze gereedschappen.
Ook vrij jonge kinderen kunnen leren om b.v. met een accuboormachine om te gaan. Echt gevaarlijk gereedschap laat ik thuis.
Lekker aan het werk om zelf muziekinstrumenten te maken van “oude zooi” (ofwel kosteloos materiaal). Natuurlijk maakt het ook nog een beetje uit met welke groep ik aan het werk mag.
Gelijk afspreken/ mogelijkheden doorspreken?
Door op deze knop te klikken, stuur je me een e-mail bericht. Vertel a.u.b. wie je bent en waarvan en wat je in gedachten hebt/ wat je wil weten. Ik lees dagelijks mijn mail.
Creatieve invaldocent muziekbende
Je zou mij dus invaldocent (leraar of leerkracht of hoe je het noemen wil) muziekwerkplaats of muziekbende kunnen noemen.
Als de kinderen een keer bezig zijn, ontstaat er vaak een creatieve chaos. Op het eerste gezicht lijkt het een bende maar toch zijn ze gericht bezig met gereedschappen en kosteloze (niet waardeloze!) materialen. Je staat er versteld van wat ze soms voor muziekinstrumenten verzinnen en ook echt maken. En dat is nou net mijn bedoeling! Als creatieve vakdocent, hoef ik niet van alles voor te kauwen. Zoiets wordt ook niet voor niets, “talentles” genoemd.

Mag dat zomaar: onbevoegd voor de klas?!
Oké, ik zal het eerlijk bekennen. Geen PABO opleiding gedaan en ook geen conservatorium. (Alleen HAVO, MTS werktuigbouwkunde, cursussen elektrisch schakelen, heftruck certificaat, cursussen en trainingen op het gebied van muzieklesgeven, ruim 20 jaar lesgeef ervaring aan lesklanten en soms een workshop verzorgen en ook nog een VOG.)
En toch mag ik sinds een paar jaar als creatieve invalmeester voor de klas staan vanwege het leraren tekort en om de werkdruk te verlagen in het onderwijs.
Een schoolklas in het primair onderwijs (zeg maar basisschool) mag gemiddeld een dag in de week les krijgen van iemand van buitenaf die zijn vakkennis de klas in sleept. Het is natuurlijk uit nood geboren maar ondertussen kan het zeker ook een verrijking zijn voor de school!
Kun je dat dan zomaar: werken in het onderwijs?
Goede vraag. Ik kan mezelf wel zomaar even benoemen als invaldocent in het basisonderwijs maar zó werkt dat niet. Het is niet zomaar makkelijk om even een school binnen te stappen en te gaan lesgeven. En het is ook nog niet even simpel om een groep kinderen op een enigszins ordelijke manier de dag door te leiden. Lijden zou het dan zomaar kunnen worden. Voor mij en voor een deel van de klas misschien ook wel.
Op zekere dag zag ik op facebook een advertentie voorbij komen van een club die zich “Qrabbl” noemt. Het is een platform dat bemiddelt tussen creatieve vaklui en basisscholen (en bso’s maar dat is weer een ander verhaal). Ze zochten dringend leraren, bevoegd en onbevoegd. Daar heb ik me bij aangemeld. Ik had al ooit wat cursussen gedaan op gebied van muziekles in de klas maar toen lagen de zaken anders en kon je alleen gastlessen verzorgen onder rechtstreeks toezicht van een bevoegde leerkracht.
Bij deze club, helemaal in Eindhoven, een 5 daagse training gedaan om de boel weer op te frissen en te verdiepen. Via hun platform lukt het om met enige regelmaat als invaldocent aan de slag te gaan. Het enige nadeel is dat de meeste scholen waar zij mee samenwerken, in Noord Brabant zijn. Nu is Breda ook Brabant en al weer een stuk dichterbij dan Eindhoven maar toch…
Ik ontdekte nog zo’n soort club in Utrecht: Talentiko. Daar heb ik me ook ingeschreven en soms pak ik een opdracht mee iets dichter bij huis zoals in Leerdam of zelfs in Bleskensgraaf. Intussen heb ik dus al een beetje ervaring opgedaan als invaller muziek en meer. Want je kan 3 trainingen of cursussen volgen en er 5 boeken over lezen (heb ik gedaan) maar het meeste leer je toch in de praktijk!
Talentlessen van invaldocent meester Willem: hoe en wanneer dan?
Ik werk nog steeds als creatief invaldocent via de twee genoemde platforms (Qrabbl en Talentiko). Als je als school daar al mee samenwerkt of liever via zo’n club werkt, prima. Wil je mij voor jouw klas hebben, dan is dat via hen goed te regelen.
Daarnaast wil ik de mogelijkheid open houden om mij rechtstreeks te boeken. (Dat kan alleen als ik op de betreffende school al niet eerder via Talentiko gewerkt heb i.v.m. concurrentiebeding.)
Ik beloof je dat je niet duurder uit zult zijn, eerder goedkoper! Ik reken hetzelfde tarief als mijn workshops op locatie.
Als je hele schooldagen door mij als creatief invaldocent gevuld wil hebben, dan kan dat vooral op vrijdagen. Als het geen bezwaar is dat ik wat later begin en/of iets eerder weer vertrek, zijn andere dagen behalve de maandag ook bespreekbaar. Dat zou ook iets in de sfeer van een of meer muziekworkshops op school kunnen zijn.
