Invaldocent meester Willem

Ja, ik schreef er al over op mijn pagina “Wie is Willem van Zoelen Muziek?” dat ik sinds mei 2022 regelmatig als creatieve invaldocent voor de klas sta. Dus niet als “gewone” leraar basisonderwijs, want nee, dat is mijn vak niet.

In mijn lesdagen in het basisonderwijs geen taalles, rekenonderwijs en al helemaal geen cito toetsen! Schei uit zeg.

Als ik een dag onderwijzer mag zijn, gaan we aan de slag met muziek, gekke, zelf gemaakte muziekinstrumenten, songteksten (ook gek) en een beetje techniek of ouderwetse handvaardigheid maar dan wel met serieuze gereedschappen.

Ook vrij jonge kinderen kunnen leren om b.v. met een accuboormachine om te gaan. Echt gevaarlijk gereedschap laat ik thuis.

Lekker aan het werk om zelf muziekinstrumenten te maken van “oude zooi” (ofwel kosteloos materiaal). Natuurlijk maakt het ook nog een beetje uit met welke groep ik aan het werk mag.

Je kan het “muziek met oude meuk” verhaal koppelen met dit creatief muzieklesprogramma voor de bovenbouw waar je dan 1 of meer dagen over kan doen of een serie kortere muzieklessen. Daar hoort trouwens ook nog een verhaal bij over maat, ritme en beats.

Weet je trouwens dat er een hele categorie creatieve invallessen is met van alles waar ik tegenaan loop bij mijn werk als creatieve invaldocent basisschool?

Gelijk afspreken/ mogelijkheden doorspreken?

Door op deze knop te klikken, stuur je me een e-mail bericht. Vertel a.u.b. wie je bent en waarvan en wat je in gedachten hebt/ wat je wil weten. Ik lees dagelijks mijn mail.


Creatieve invaldocent muziekbende

Je zou mij dus invaldocent (leraar of leerkracht of hoe je het noemen wil) muziekwerkplaats of muziekbende kunnen noemen.
Als de kinderen een keer bezig zijn, ontstaat er vaak een creatieve chaos. Op het eerste gezicht lijkt het een bende maar toch zijn ze gericht bezig met gereedschappen en kosteloze (niet waardeloze!) materialen. Je staat er versteld van wat ze soms voor muziekinstrumenten verzinnen en ook echt maken. En dat is nou net mijn bedoeling! Als creatieve vakdocent, hoef ik niet van alles voor te kauwen. Zoiets wordt ook niet voor niets, “talentles” genoemd.

Een eindje op weg helpen, dat doe ik dan weer wel. We proberen er natuurlijk achter te komen hoe iets werkt. Waar komt die bepaalde klank vandaan? Hoe maak ik mijn instrument zo dat je die klank er ook echt uit krijgt?!

Neem nou een stuk (pvc) buis. Wat je daar al niet van kan maken! Een trommelstok, een trompetterig ding (moet je natuurlijk wel snappen hoe je trompettert), een panfluit (die klinkt gewoon echt goed), een kazoo dan wel feesttoeter.

afbeelding bij invaldocent meester Willem. De grote ton en andere muziekinstrumenten in de klas
Muziek in de klas met de grote ton en andere “gekke” muziekinstrumenten.


Mag dat zomaar: onbevoegd voor de klas?!

Oké, ik zal het eerlijk bekennen. Geen PABO opleiding gedaan en ook geen conservatorium. (Alleen HAVO, MTS werktuigbouwkunde, cursussen elektrisch schakelen, heftruck certificaat, cursussen en trainingen op het gebied van muzieklesgeven, ruim 20 jaar lesgeef ervaring aan lesklanten en soms een workshop verzorgen en ook nog een VOG.)

En toch mag ik sinds een paar jaar als creatieve invalmeester voor de klas staan vanwege het leraren tekort en om de werkdruk te verlagen in het basisonderwijs.

Een schoolklas in het primair onderwijs (zeg maar basisschool) mag gemiddeld een dag in de week les krijgen van iemand van buitenaf die zijn vakkennis de klas in sleept. Het is natuurlijk uit nood geboren maar ondertussen kan het zeker ook een verrijking zijn voor de school!

Een beetje schooldirecteur komt tijdens zo’n creatieve lesdag ook wel enkele keren om het hoekje kijken. Al was het maar om leuke foto’s te maken voor op Parro en/ of in de schoolgids!


Kun je dat dan zomaar: werken in het onderwijs?

Goede vraag. Ik kan mezelf wel benoemen als invaldocent in het basisonderwijs maar zó werkt dat niet. Het is niet zomaar makkelijk om een school binnen te stappen en te gaan lesgeven. Het is nog niet zo simpel om een groep kinderen op een prettige manier de dag door te leiden. Lijden zou het dan zomaar kunnen worden. Voor mij en voor een deel van de klas misschien ook wel. Ik heb over de orde in de klas een snarenblog verhaal gemaakt..

Op zekere dag zag ik op facebook een advertentie voorbij komen van een club die zich “qrabbl” noemt. Het is een platform dat bemiddelt tussen creatieve vaklui en basisscholen (en bso’s maar dat is weer een ander verhaal). Ze zochten dringend leraren, bevoegd en onbevoegd. Daar heb ik me bij aangemeld. Ik had al ooit wat cursussen gedaan op gebied van muziekles in de klas maar toen lagen de zaken anders. Je mocht alleen gastlessen verzorgen onder rechtstreeks toezicht van een bevoegde leerkracht.

Bij deze club, helemaal in Eindhoven, een 5 daagse training gedaan om de boel weer op te frissen en te verdiepen. Via hun platform lukt het om met enige regelmaat als invaldocent aan de slag te gaan. Het enige nadeel is dat veel scholen waar zij mee samenwerken, in Noord Brabant zijn. Nu is Breda ook Brabant en al weer een stuk dichterbij dan Eindhoven maar toch…


Ik ontdekte nog zo’n soort club in Utrecht: talentiko. Daar heb ik me ook ingeschreven.

Ervaring opgedaan als creatief invaldocent

Regelmatig pak ik nu opdrachten mee iets dichter bij huis zoals in Leerdam (OBS de Sterrenkijker en OBS het Mozaïek) , Bleskensgraaf (OBS de Stapsteen), Streefkerk (OBS de Boomgaard) of zelfs op loopafstand in Nieuw-Lekkerland (bij OBS de Tuimelaar)!

Je zou bijna denken dat ik alleen op openbare basisscholen lesgeef. Maar ik heb ook heel fijne lesdagen gehad bij o.a. CBS Het kleurenlint in Gorinchem (via Qrabbl dan weer wel) en een hele serie lessen bij KBS de Nobelaer in Oude Tonge (ook via Qrabbl). Ik voel me ook prima thuis bij christelijke scholen.

Rommelige en gezellige creatieve lesdag in het azc

En dan nog dit schitterend project: ik heb samen met verschillende collega’s (creatief en sport), zo’n 19 weken lang, kinderen uit het vluchtelingencentrum in Rucphen les gegeven. Eerst op school “de Heilinde” in Sint Willebrord en later in het asielzoekerscentrum zelf.

Dat vraagt veel van je creatief denken en doen. Kinderen die nog maar weinig Nederlands spreken (vooral het woord “opruimen” was héél moeilijk.). Allerlei leeftijden door elkaar. Als je geluk hebt, spreekt er eentje goed Engels, etc.

De lessen in het azc verlopen vaak best rommelig maar toch is het ook heel gezellig meestal. Ik heb het als super waardevol ervaren.

Intussen heb ik dus best al een beetje ervaring opgedaan als invaller muziek, techniek en meer. Want je kan 3 trainingen of cursussen volgen. Je kan er 5 of meer boeken over lezen (heb ik gedaan). Maar het meeste leer je toch als je met die theorie aan de slag gaat in de praktijk!



Talentlessen van invaldocent meester Willem: hoe en wanneer dan?

Ik werk nog steeds via die twee platforms (qrabbl en talentiko). Als je als school daar al mee samenwerkt of liever via zo’n club werkt, prima. Wil je mij voor jouw klas hebben, dan is dat via hen goed te regelen.


Rechtstreeks muziekmeester Willem inhuren is voordeliger!

Maar, je kan mij als creatief invaldocent net zo goed (of beter zelfs) rechtstreeks te boeken. (Dat kan alleen als ik op jullie school niet eerder via talentiko of qrabbl gewerkt heb i.v.m. concurrentiebeding en goed fatsoen.)

Al die platforms schrijven namelijk een rekening voor het bemiddelen, al gauw iets van €85,00. Die krijg je dus bovenop de factuur die namens mij wordt geschreven. Als je rechtstreeks met mij werkt, krijg je alleen mijn factuur en ben je gegarandeerd goedkoper uit.

Ik reken hetzelfde tarief als mijn workshops op locatie.

Wil je mij als creatief invaldocent de hele schooldag? Dat kan! Op vrijdag heb ik meestal mijn handen vrij om al bij nacht en ontij te vertrekken en om 8:00 op school te zijn.

Andere dagen kan ik ook (alleen maandag niet). Als het dicht bij huis is, kan ik er ook vroeg zijn. En anders staat bv de directeur het eerste half uur voor de klas (goed voor het contact met de kinderen!) en dan neem ik het over.

Dat zou ook iets in de sfeer van een of meer muziekworkshops op school kunnen zijn.

Afbeelding bij invaldocent meester Willem. Meester Willem met ukelele.
Meester Willem hier zelf op cursus om creatieve invaldocent te worden.